05 June 2015

USIA

Enam puluh dua tiga hari lagi, katanya.
Pencenlah.
Lepas semua.
Boleh rehat-rehat.
Duk rumah.
Belajar ngaji.

Alhamdulillah, balasku.

'Tunang tu, jadi?' Soal emak di belakang.

Tunang? Dia ketawa. Aku biarkan dia dan emak bercerita.

'Dia bagitau, dulu memalam sanggup dia gatih basikal dari Pasir Puteh sampai ke Telipot semata-mata nak tengok saya.'

Emak ketawa. Dia pun dan kemudian menyambung, 'Tapi kita tak tau. Dia kata lepas balik England, dia nak masuk minang. Tapi waktu dia balik saya dan dekat nak nikah.'

'Jadi, akak suka dia jugaklah?'

Emak ketawa lagi.

'Itu cerita empat puluh tahun lepas. Buat apa...' balas Kak Yati yang mulanya bercerita tentang 'reunion' dengan guru guru dan kawan kawan lama.

Tiba tiba aku ingat cerita Nor yang kahwin dengan rakan sekelas kami tahun sudah. Kata Sufian, 'saya minat awak sejak sekolah tapi awak tak layan. Tak apalah... Allah tetap jodoh kita sekarang.'

'Menikah dalam umur umur pencen ni, banyak faedahnya. Kita bukan nak apapun, boleh buat imam atau pergi masjid sesama dah cukup. Itulah syurga dunia sebenarnya,' kata emak.

Kak Yati mengiakan. Teringat kawanku Nor yang kini bahagia berulang alik ke pondok belajar agama bersama Sufian ketika kami masih terkejar kejar gelar dan pangkat. Astaghfirullah.

Nota: pada tahap usia manapun jika masih Allah di depan, pasti kita selalu rasa di syurga. Saya fikir begitu.




No comments: